Skip to the content

“Design is not just what it looks like and feels like.

Design is how it works”

Steve Jobs

Bij Gull design & media is design een belangrijk deel van het DNA. Niet in de laatste plaats door onze achtergrond in het industrieel ontwerpen. Een goed ontwerp begint bij ons met het analyseren van productervaringen die onze klanten hebben en hun persoonlijke waarden. Zo kunnen we begrijpen waarom ze voor bepaalde producten of merken kiezen en zich daar mee willen identificeren.

Bepaalde ontwerpers bewonderen wij om hun creativiteit en het handhaven van bepaalde waarden. Een van deze "design helden" is bijvoorbeeld Dieter Rams (Wiesbaden, 20 mei 1932). Gedurende zijn hele carrière stelde industrieel ontwerper Dieter Rams zichzelf een belangrijke vraag: wordt mijn ontwerp een goed ontwerp? Aangezien goed design niet kan worden gemeten zette hij de tien belangrijkste principes uiteen voor wat hij beschouwde als een goed ontwerp.

Voor veel ontwerpers zijn deze principes de “10 geboden van design” geworden.

 

Dieter Rams | 10 principes voor goed design

Dieter Rams, foto door Abisag Tüllmann

1 GOED DESIGN IS INNOVATIEF
De mogelijkheden voor innovatie zijn niet, op geen enkele wijze, uitgeput. Technologische ontwikkeling geeft altijd nieuwe kansen voor innovatief design. Maar innovatief design ontwikkelt zich altijd in combinatie met innovatieve technologie, en kan nooit een doel op zichzelf zijn.

2 GOED DESIGN MAAKT EEN PRODUCT NUTTIG
Een product wordt gekocht om te worden gebruikt. Het heeft aan bepaalde criteria te voldoen, niet alleen functioneel, maar ook psychologische en esthetische. Goed design benadrukt het nut van een product.

3 GOED DESIGN IS ESTHETISCH
De esthetische kwaliteit van een product is een integraal onderdeel van het nut ervan, omdat producten die we dagelijks gebruiken invloed op onze persoon en ons welzijn hebben. Alleen goed uitgevoerde producten kunnen mooi zijn.

4 GOED DESIGN MAAKT EEN PRODUCT BEGRIJPELIJK
Het verduidelijkt de structuur van een product, sterker nog, het kan het product laten praten. In het beste geval spreekt het voor zich.

5 GOED DESIGN IS ONOPVALLEND
Producten die voldoen aan een doel zijn als een gereedschap. Zij zijn noch decoratieve voorwerpen, noch kunstwerken. Het ontwerp moet daarom zowel neutraal als ingetogen zijn, om ruimte te laten voor de gebruiker’s zelf-expressie.

6 GOED DESIGN IS EERLIJK
Het maakt een product niet innovatiever, krachtiger of waardevoller dan het werkelijk is. Het doet geen poging om de consument te manipuleren met beloftes die niet kunnen worden waargemaakt.

7 EEN GOED ONTWERP IS TIJDLOOS
Omdat het niet modieus is lijkt het nooit te verouderen. In tegenstelling tot trendy design, gaat het vele jaren mee – zelfs in onze huidige "wegwerpmaatschappij"

 

8 GOED DESIGN IS GRONDIG, TOT IN HET KLEINSTE DETAIL
Niets mag willekeurig zijn of aan het toeval worden overgelaten. Zorg en nauwkeurigheid in het ontwerpproces tonen respect richting de consument.

9 EEN GOED ONTWERP IS MILIEUVRIENDELIJK
Design levert een belangrijke bijdrage aan het behoud van het milieu. Het behoudt bronnen en minimaliseert de fysieke en visuele verontreiniging in de hele levenscyclus van het product.

10 EEN GOED ONTWERP IS ZO WEINIG MOGELIJK DESIGN
Minder, maar beter – omdat het zich concentreert op de essentiële aspecten, en de producten worden niet belast met het niet-essentiële.

 

Terug naar zuiverheid, terug naar de eenvoud.

Het design proces

Design betekent ontwerp of vormgeving. Industrieel ontwerp, productontwikkeling, productdesign of (industrial)design, is het ontwikkelen van producten die industrieel in massa- of serieproductie worden vervaardigd.

Industrieel ontwerpers ontwerpen de wereld om ons heen. Met productverbeteringen en innovaties zorgen ze voor vooruitgang op maatschappelijk en individueel niveau. Simpel gezegd: het doel van een ontwerper is de interactie tussen ontwerp en mens te verbeteren.

Ontwerpen is een complex, intensief en tijdrovend proces. Of het nu gaat om grafisch ontwerpen, binnenhuisarchitectuur of webdesign. Het proces blijft in grote lijnen hetzelfde. Analyse-synthese-materialisatie-optimalisatie. Het integrale productontwikkelingsmodel (Roozenburg & Eekels 1991) zoals hieronder afgebeeld geeft het 'universele'  ontwerpproces weer van ontwerpdoel tot aan de marktintroductie.